Search
Close this search box.

Fuglsang er sønderjysk selvstændighed på flaske

Fuglsang Bryggeri er gennem 153 år en del af Haderslev. Placeringen er optimal for markeder både i ind- og udland.

Fuglsang Bryggeri er gennem 153 år en del af Haderslev. Placeringen er optimal for markeder både i ind- og udland.

Mange vigtige beslutninger er blevet truffet på ledelsesgangene hos Fuglsang Bryggeri igennem de 153 år, virksomheden har eksisteret. Nye samarbejdsaftaler og nye produkter – afsluttede samarbejdsaftaler og sløjfede produkter.

Men det har aldrig været aktuelt, at Fuglsang Bryggeri skulle have adresse andre steder end i Haderslev.

“I ølbrygningens verden hænger produktet meget sammen med det sted, man kommer fra. Se bare i Tyskland, hvor en stor del af de populære ølmærker er opkaldt efter den by, hvor bryggeriet ligger,” siger Kim Fuglsang, administrerende direktør for Fuglsang Bryggeri – og femte generation i spidsen for den familieejede virksomhed.

Selvom Fuglsang ikke er opkaldt efter Haderslev, hvor bryggeriet i mere end 150 år har været en markant skikkelse i bybilledet, er tilknytningen til den sønderjyske domkirkeby uhyre tæt.

“Det er i grunden helt enkelt: Der har aldrig været en årsag til, at vi skulle overveje at flytte. Vi har et godt samarbejde med kommunen, som altid har bakket os op. Vi har let ved at rekruttere den arbejdskraft, vi har behov for, og placeringen i Trekantområdet giver adgang til en optimal infrastruktur, som er af afgørende betydning for en virksomhed af vores type,” forklarer Kim Fuglsang.

 

Infrastruktur skaber udvikling
Netop infrastrukturen har en særlig rolle for Fuglsang anno 2018. Igennem det seneste årti har familievirksomhedens malteri nemlig fået en stadig mere dominerende rolle for forretningen. Fuglsang eksporterer malt til hele verden. Derfor er adgangen til godshavne yderst vigtig.

– Vores lastbiler kører til Fredericia Havn på ca. 45 minutter. Vi kan også bruge havnene i Århus og Esbjerg. Det er et nøglepunkt for, at vi kan drive en eksportforretning som malteri. Vi kunne aldrig gøre det samme, hvis vi f.eks. lå i København, siger Kim Fuglsang.

– Som virksomhed har vi ikke tilvalgt Trekantområdet – vi har jo simpelthen ligget her hele tiden. Men beliggenheden i Trekantområdet har leveret nogle muligheder, der havde stor betydning for, at vi kunne opbygge den eksportforretning, vi har i dag.

Lokale ansatte og lokal støtte
Når det gælder medarbejdere, har det altid været uproblematisk at bemande bryggeriets kedler. De fleste ansatte på Fuglsang Bryggeri er baseret i lokalområdet omkring Haderslev.

– Den type medarbejdere, vi har brug for, er ikke svære at finde, når man har hjemme i en velfungerende provinsby som Haderslev, hvor der er god kultur, skoler, shopping – alt som har værdi for en ung familie.

Medarbejderne er f.eks. chauffører, procesoperatører, laboranter, smede og maskinmestre.

Den lokale tilknytning ses også af en mangeårig sponsoraftale med den lokale Superligaklub og de øvrige eliteklubber under SønderjyskE-logoet. Et samarbejde, som sidste år udmøntede sig i specialøllen Blue Bird, der fik ganske stor gennemslagskraft på det lokale marked.

– Det er ingen hemmelighed, at ølmarkedet i Sønderjylland er presset, fordi vi ligger så tæt på grænsebutikkerne. Men vi har også en kultur i Sønderjylland og i Haderslev, som sætter pris på at støtte hinanden. Det gør vi jo også selv, når vi driver forretningen – hvis vi skal have nyt udstyr på kontoret, vil vi altid købe hos en af de lokale, vi kender. Uden at tænke alt for meget over, om vi kunne forhandle en billigere pris et andet sted.

Sønderjysk selvstændighed er stor styrke
Fuglsang Bryggeri ledes i dag af femte generation af familien, der er efterkommere af grundlægger Søren Christian Fuglsang. Øllet brygges stadig med stolthed af brygmester Henning Fuglsang, mens Claes Fuglsang står i spidsen for malteriet.

– Vi er en meget sønderjysk familie forstået på den måde, at vi har en stærk selvstændighedskultur. Vi føler det lidt som en forpligtelse at blive ved med at drive bryggeriet som familie. Lidt stædige er vi nok også.

– Men vi brænder stadig for det og synes, det er sjovt at drive bryggeri. Jeg tror, at vores engagement gør vores produkter bedre, siger direktør Kim Fuglsang.

Senest har engagementet ført til, at Fuglsang har taget en stor beslutning og købt 65.000 m2 byggegrund ved motorvejsfrakørsel 68 vest for Haderslev. Her skal bygges tapperi til både sodavand og øl – bl.a. på grund af overtagelsen af Mineralvandsfabrikken Frem i Ribe sidste år. Det nye tapperi er en udvidelse af aktiviteterne i Haderslev, hvor Fuglsang vil beholde bryggeriet på Bryggerivej.

– Det er virkelig en kernebeslutning for Fuglsang Bryggeri at bygge det nye tapperi. En beslutning som afspejler, at vi har tænkt os at fortsætte med Fuglsang i 150 år mere, siger Kim Fuglsang med et smil.